Et maintenant …

Dag zoveel na ...

We zitten in het lentezonnetje achter glas. En dat op een zaterdagnamiddag. Het blijft een gek gevoel. Normaal is het nu in ons boudoir één en al chaos, staan er her en der dozen. Lege glazen. Koffiekopjes. Is mijn lippenstift al verdwenen, zorgt de adrenaline ervoor dat we tot het laatste moment alles kunnen geven. Om daarna intens dankbaar en zuchtend rond te kijken en te besluiten dat opruimen voor morgen zal zijn ... Voldaan en supergelukkig trekken we daarna een verdieping hoger. Om nog wat later te verdwijnen achter de weekendkranten.

En nu. Ik mis mijn madammen. Ik mis mijn boudoir. Onze babbels. Onze analyses van de wereld rondom ons. Af en toe een sappige roddel.

Het boudoir ligt er clean en ongerept bij. Is precies een andere wereld. Zo ééntje waar ik nu zelf af en toe eens doorheen loop, stof verwijder, een hangertje corrigeer, eens in de zetel zit. Met een koffieke vanuit de keuken. Want onze koffiemachine is gereinigd en leeg. Zodat ie klaar is voor de tweede ronde.

Onze stockruimte is helemaal heringericht. Zodat het nog praktischer werken wordt. Onze badmode hangt klaar. De mooiste lingerie ligt in de dozen te wachten op een nieuwe thuis. Of ik toch niet voor die online shop zou willen gaan ... ??? Neen. Het koppige nest. Omdat ik nog altijd vind dat lingerie absoluut moet worden gepast met goed advies. En omdat ik geen zevendehandse retours wil terugkrijgen. Tja, en als ik zoiets schrijf krijg ik weer wat boze reacties in mijn nek, maar ieder z'n mening. Ouder worden heeft ook het voordeel dat er weinig is wat mij nog op de kast jaagt. Maar ik ben mij er heel erg van bewust dat het voor de meeste retailers op dit moment een absolute noodzaak is om zich online te profileren. Om de consument aan te sporen om vooral lokaal te shoppen. Bij de kleine plaatselijke retailer. Zelfs niet direct bij de grotere Belgische spelers, om nog maar te zwijgen van de buitenlandse Bollen en Co.

Ik vrees nu meer dan ooit echter dat de strijd is gestreden. Het idee om de soldenperiode een maand later te laten beginnen ... Hoe wereldvreemd kan je zijn. Het is oorlog. En dan is het ieder voor zich. Kijk maar naar de hamsters. Ja, we zijn solidair. In klappen en zingen en bewieroken. Maar in the end, it's all about the money. Helaas. Triest. Maar wel echt.

Online kan je als kleine speler hooguit wat kruimels binnenhalen. De orders gingen en zullen blijven gaan naar de (buitenlandse) hoofdrolspelers. Ben ik een zwartkijker, ben ik een pessimist, ben ik een nestbevuiler ? Vast wel. Maar ook en vooral een nuchtere realist. Ik ga het heel eenvoudig schetsen : wat is belangrijk bij een bestelling ? Prijs en levertijd. In beide categorieën delven we het onderspit. Tegelijkertijd worden merken op buitenlandse websites aangeboden aan lagere prijzen. Dat weten we al jaren, maar we kunnen er weinig tegen ondernemen. Invoerders, B.T.W.tarieven, diverse oorzaken zorgen ervoor dat er geen sprake kan zijn van strijden met gelijke wapens. Het moment dat de eerste klant hier met een smartphone in de hand kwam zeggen dat die slip van dat merk op die buitenlandse website 12.00 euro goedkoper was dan in mijn winkel, toen brak er iets in mij. Een Europese Unie, die er nog altijd niet in slaagt om te zorgen dat de spelregels voor iedereen gelijk zijn, daar kan je niks mee. In situaties zoals we nu meemaken worden de gevolgen pijnlijk duidelijk. Wie het nog niet had gezien, die zal het nu wel voelen. En zoals mijn grootvader reeds wist "wie niet wil horen, die moet maar voelen ..." Gezond boerenverstand.

Wat ik nu rondom mij zie en hoor is dat er vlotjes wordt besteld bij de grotere buitenlandse spelers, omwille van eindeloos aanbod, nu al serieuze kortingen en heel vaak aan huis geleverd binnen de twee dagen ... En dan zijn er mensen die met een ernstig gezicht komen vragen voor uitstel van de koopjesperiode en om geen kortingen aan te bieden ? Give me a break.

Vandaag hoorde ik dan weer dat het hier en daar begint te dagen ... Het zal bij de heropening geen stormloop zijn. Er zullen geen cijfers worden gehaald. Want onze meerwaarde die zou zitten in "beleving", "funshoppen" en dies meer, die kunnen we niet aanbieden. Het wordt keurig gemaskerd in de rij aanschuiven in weer en wind, om daarna van lijn naar lijn in één richting naast de rekjes te strompelen (neen, niet giechelend kuieren) om daarna opnieuw in een rij voor de paskamers te belanden, waar je gaat passen onder wat we zullen noemen "klinische omstandigheden". Waarna je gepaste items met twee gehandschoende vingers worden teruggenomen om met een blik van "eikes..." op een rekje te belanden ... Tot zover het shoppen. Tot zover ook de fun.

Geen horeca. Geen evenementen. Geen ... Wie komt er dan nog zijn of haar kot uit ??? Picture it : het zeteltje in het zonnetje achter glas, tabletje op schoot, koffieke bij de hand en scrollen maar. Geen parkeerstress, geen onnozel in de rij staan, geen gedoe.

Zou die kleine retailer in lingerie u in deze omstandigheden nog kunnen verleiden om tot bij hem of haar te komen ? En wat verwacht u van hem of haar ? Wenst u kortingen ? Wenst u een lekker glas, een zoetigheid ? Wenst u een zachte zetel, een goeie babbel ... ? Een persoonlijke benadering ? Een winkel voor u alleen ? Afspraken ? Wenst u een gratis masker, handschoentjes, een gelleke ? Wenst u een beschikbare sanitaire ruimte ? U weet dat alle gepaste items een grondige stoombeurt ondergaan vooraleer terug in de doos te belanden. Is dit voor u voldoende om een pasbeurt aan te durven ?

Ik ben eigenlijk heel benieuwd. Hoe kunnen wij bijvoorbeeld dit laatste jaar in ons boudoir voor u nog aantrekkelijker maken ? Wat staat op één ? Zullen we eens een top vijf maken van uw liefste wensen, verwachtingen en bekommernissen ?

Eén ding kan ik u al beloven : we heropenen met fatsoenlijke kortingen en ronde prijzen. Omdat we onze stock liever bij gelukkige en trotse madammen om het lijf en in de lade zien dan hier in de grote dozen. En omdat deze crisis ons heeft duidelijk gemaakt dat die bucketlist altijd maar langer wordt. En de beschikbare tijd korter...

Madammen, uw mail, uw bericht, ik kijk er naar uit ! Ondertussen, blijf aub gezond en zorg goed voor elkaar !

Comments are closed.